lauantai 11. marraskuuta 2017

Amerikan mummon omenapai

Syksyn ehdoton herkku on Amerikan Mummon Omenapai :)


Olen tämän ohjeen ottanut talteen jostain naistenlehdestä 20v. sitten, ja tehnyt moooonta kertaa. Ohje on selvästi Valion mainos ;)

Pohja:
150 g voita
3 dl vehnäjauhoja
2 rkl sokeria
2 rkl vettä

1. Sekoita keskenään pehmeä voi, jauhota ja sokeri, käsin helpointa.
2. Lisää kylmä vesi ja sekoita/vaivaa taikina tasaiseksi.
3. Painele 2/3 taikinasata voidellun piirasvuoan pohjalle ja reunoille (halkaisija 25cm).
4. Laita loppu taikina kylmään.

Täyte:
4 (650g) omenaa
1 tl kanelia

1 prk (250g) maitorahkaa
2 munaa
1 dl kuohukermaa
1½ dl sokeria
1 rkl vanilliinisokreia

1. Kuori ja lohko omenat
2. Levitä omenalohkot pohjan päälle ja mausta kanelilla.
3. Sekoita maitorahka, kerma ja munat keskenään.
4. Lisää sokerit.
5. Kaada seos omenalohkojen päälle.
6. Kauli loppu taikina kanneksi ja nosta täytteen päälle.
7. Sulje reunat haarukalla.
8. Voitele munalla.
9. pistele haarukalla tai ota pienellä muotilla kannesta kuvioita.
10. Kypsennä 200 asteessa, n. 40min.
11. Tarjoile vanilijajäätelön ja/tai kermavaahdon kanssa.

HUOM: Tämä siis perusohje. Itse olen aina käyttänyt hitusen laakeampaa vuokaa ja koska tuo täyte on mahtava herkku, olen vähän muuttanut ohjetta. Taikinan olen tehnyt 1½-kertaisena, näin saa kivasti kannenkin tehtyä - teen sen aina muuten palapelinä, ei ole mun juttu kaulia sievää kantta ;) Taikina on ihana pehmeä ja sitä saa muokattua ilmassa roikottaen. Omenoita olen laittanut ehkä 50-100g enemmän. Täytteen tein tänään tuplana, mutta rahkapurkeissahan on nykyään 200g ja munia laitoin 3 (ettei tule liikaa, olivat vielä isojakin), 1½-kertainen tulee yleensä tehtyä. Paistaminen 200 astetta, n.50min.

Parasta tulee kotimaisista omenoista, mutta hyvää tämä on ulkomaisistakin!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti